Voice over Internet Protocol (VoIP), de revolutionaire bedrijfstechnologie waarmee gebruikers gesprekken kunnen voeren via internetverbindingen, heeft op veel manieren gezorgd voor efficiënte transacties tussen consumenten en bedrijven.
We weten dat communicatie de levensader is van elk bedrijf. En in veel opzichten heeft VoIP-technologie de manier waarop zaken worden gedaan in de 21e eeuw veranderd.
Waarom is VoIP tegenwoordig zo belangrijk voor bedrijven? En waarom is VoIP QoS een must voor elk bedrijf dat concurrerend wil blijven?
VoIP in cijfers
Het is belangrijk om te begrijpen waarom VoIP de oplossing bij uitstek is voor moderne bedrijfscommunicatie.
Ten eerste is het gebruik van VoIP-technologie in de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Volgens gegevens verzameld door Statista, steeg het aantal VoIP-lijnen voor bedrijven van 6,2 miljoen tot meer dan 41,6 miljoen tussen 2010 en 2018.
Waarom? Omdat bedrijven met VoIP-technologie kunnen besparen op onnodige communicatietijden. Kleine en middelgrote bedrijven en bedrijven kunnen meer dan 32 minuten aan gespreksminuten van hun klantenservice-interacties besparen door VoIP te gebruiken.
En deze statistiek is vooral waar wanneer een bedrijf zijn communicatiediensten volledig overzet van analoge technologie en vaste telefonie naar volledig digitale communicatieoplossingen zoals VoIP.

Een bedrijf dat elke dag meer dan 32 minuten bespaart op telefoontjes naar de klantenservice klinkt misschien niet veel, maar op de lange termijn kunnen de besparingen oplopen. Een besparing van 32 minuten op de dagelijkse gesprekstijd van de klantenservice voor bedrijven komt neer op 194,6 minuten per jaar of acht dagen.
Met andere woorden, klanten, verkopers en zakenpartners bereiken hun beoogde gesprekspartner bij de eerste belpoging in plaats van in de wacht te worden gezet of te worden omgeleid.
Voor een bedrijf van elke omvang kan het aanzienlijk geld besparen om acht dagen aan gesprekstijd te besparen op het jaarlijkse budget. Dit betekent echter niet dat de VoIP-technologie niet voor verbetering vatbaar is.
Congestie, concurrentie en kwaliteitskwesties
VoIP-communicatielijnen worden soms geplaagd door ernstige netwerkcongestieproblemen en concurrentie met VoIP-netwerken in woningen en thuiskantoren. In dergelijke situaties moet je bedrijf waar nodig voorrang geven aan VoIP-netwerkverkeer.
En het is ook belangrijk om te onthouden dat niet elke VoIP-serviceprovider een even betrouwbare of hoogwaardige service biedt. Sommige gesprekken kunnen nog steeds vertragingen, onvoorspelbare en onverwachte stiltes in één of twee richtingen, geluidsecho’s of vervormde geluidskwaliteit hebben.
Dus acht dagen minder bellen naar de klantenservice is op het eerste gezicht misschien niet zo gunstig voor je bedrijfsvoering als je tegen dergelijke problemen aanloopt.
Eén manier om deze problemen op te lossen is met VoIP QoS (Quality of Service).
Quality of Services is een VoIP-netwerkoptimalisatietechnologie die de gesprekskwaliteit kan verbeteren, spraakverkeer de nodige prioriteit kan geven en gesprekken digitaal kristalhelder kan laten klinken.
Dus, voor we VoIP QoS uitleggen, hoe het de gesprekskwaliteit verbetert en hoe je het instelt, laten we eerst kort de basisprincipes van VoIP en QoS uitleggen.
Contact Momentum vandaag nog voor een adviesgesprek over het efficiënt implementeren van cloud-communicatiesystemen op maat in uw bedrijf.
Wat is VoIP?
Voice over Internet Protocol is een digitale technologie waarmee aanvankelijk iedereen traditionele analoge telefoongesprekken kon omzetten in datasignalen die via een internetverbinding werden verzonden.
Een IP-adres (Internet Protocol) is een technologische methode waarmee apparaten, computers, programma’s en algoritmen met elkaar communiceren. Wanneer VoIP-gegevensoproepen worden geïnitieerd, worden analoge spraakoproepen digitaal omgezet in pakketten gegevenssignalen.
Bij het uitvoeren van telefoongesprekken reizen deze pakketjes datasignalen vervolgens over elk openbaar of privaat internetprotocolnetwerk, zoals het openen van e-mail of een website.
Sommigen beschouwen VoIP als het nieuwe alternatief voor de traditionele analoge telefoonmaatschappijen. En je kunt VoIP ook gebruiken via een mobiele of analoge vaste lijn, maar je hoeft geen standaard telefoonmaatschappij te hebben om het te kunnen gebruiken.

Het belangrijkste voordeel van VoIP is dat het een kosteneffectieve methode is om een onbeperkt aantal gesprekken te voeren.
Wat is VoIP QoS?
QoS of Quality of Service is een digitaal netwerkhulpmiddel waarmee bedrijven voorrang kunnen geven aan belverkeer door specifieke netwerkbronnen toe te wijzen op basis van het gebruikte type toestel en het totale verkeer.
Met Quality of Service krijgen je geprioriteerde telefoongesprekken de nodige bandbreedte die ze nodig hebben om audiogesprekken van hoge kwaliteit te garanderen. En de Quality of Service netwerktool zorgt hiervoor, wat er ook gebeurt op het netwerk.
In de meest eenvoudige termen is Quality of Service ontworpen om prioriteit te geven aan de oproepen van je bedrijf via een router om de hoogste kwaliteit audioservice te bieden aan je klanten.
Hoewel VoIP een revolutionaire technologische doorbraak is in het optimaliseren van het belvolume dat een bedrijf aankan, heeft het ook een paar nadelen.
VoIP-netwerktechnologie kan geluidsecho’s, stemvervorming, wachtrijproblemen, communicatievertragingen, onbedoelde verbroken gesprekken en andere technische problemen veroorzaken.
Zoals eerder vermeld, is VoIP-technologie gebaseerd op pakketjes datasignalen die bij hun bestemming aankomen in de juiste wachtrijvolgorde van het First In, First Out netwerk. En er kunnen zich ernstige wachtrijproblemen voordoen als uw bedrijf te veel bandbreedte gebruikt.
VoIP QoS kan al deze problemen en meer oplossen. Met VoIP QoS kun je de kwaliteit van de gesprekken die je bedrijf voert verhogen:
- Klantenservice en ondersteuning
- Training en eerste gesprekken met werknemers
- Teamvergaderingen en conferenties
- Webinars en demo’s
Welke QoS-standaarden zijn nodig om de kwaliteit van spraakverkeer te optimaliseren?
Het configureren van VoIP QoS kost uw bedrijf slechts enkele minuten om te implementeren op uw routers.
Hier zijn de standaarden voor prioritering van spraakverkeer die je moet overwegen bij het implementeren van VoIP QoS in je communicatiesystemen:
Jitter moet zoveel mogelijk geminimaliseerd worden. Jitterbuffers voegen incrementeel toe aan de eind-tot-eindvertraging. En jitterbuffers voldoen meestal bij vertragingsvariaties van minder dan 100 ms.
ITU G.114-specificaties moeten minder dan 150 ms zijn om de eenrichtingsvertraging voor spraakverkeer in realtime scenario’s te optimaliseren.
De standaard G.729 codec vereist een data packet loss van minder dan 1% om audiokwaliteitsfouten te vermijden. Er zou dus geen data packet loss mogen zijn voor VoIP.
3 Methodes om VoIP QoS in te stellen
Jouw VoIP QoS-netwerk en routerconfiguratie zullen uniek zijn. Overweeg daarom enkele van deze implementatiebenaderingen voor optimale prioritering van spraakverkeer.
DSCP 46-verkeer aanwijzen als hoge prioriteit
De Differentiated Service Code Point aanduiding, in het bijzonder RTP pakketten DSCP 46, informeert netwerkswitches om dergelijke pakketten een hoge prioriteit te geven.
Vertrouwensmodus
Indien van toepassing, start de vertrouwensmodus met de instelling Strict Priority.
Prioriteit geven aan zakelijk netwerkverkeer per type
Geef prioriteit aan je zakelijke netwerkverkeer per type. Door dit te doen, verbruiken apparaten geen waardevolle bandbreedte.
Neem contact op met Momentum om cloud communicatie oplossingen voor uw bedrijf te bespreken.