Het is essentieel dat mensen de beste beslissingen nemen bij het kiezen van hun communicatieapparatuur, vooral in het moderne tijdperk van werken op afstand en met de steeds groeiende afhankelijkheid van technologie om bedrijven verbonden en efficiënt te houden.
Deze beslissingen kunnen echter lastig zijn omdat er zoveel merken, leveranciers en stijlen zijn om uit te kiezen. Hoe moet een bedrijf weten wat het beste is voor hun prestaties?
De vertrouwde professionals van Momentum helpen u graag die vraag te beantwoorden. In dit artikel gaan we in op de ins en outs van VoIP PABX systemen.
Wat is een VoIP PABX systeem en waar wordt het voor gebruikt?
Om een VoIP PABX systeem goed te begrijpen, moet je eerst de termen VoIP en PBX begrijpen.
VoIP staat voor Voice Over Internet Protocol, een gespecialiseerde technologie waarmee gebruikers telefoongesprekken kunnen voeren via breedband internetverbindingen in plaats van via traditionele (of analoge) telefoonlijnen.
Aan de andere kant, PBX is een acroniem dat staat voor Private Branch Exchange. PBX is een soort privé telefoonsysteem binnen een bedrijf of organisatie dat interne en externe communicatie mogelijk maakt via een reeks verschillende communicatiekanalen, waaronder VoIP.
Kortom, je kunt een VoIP PABX systeem, ook bekend als een Private Automatic Branch Exchange, zien als een verbeterde versie van een PBX telefoonsysteem, en de termen worden algemeen beschouwd als synoniem binnen de communicatie-industrie.

Deze systemen zijn belangrijk omdat ze groeiende bedrijven een kosteneffectief alternatief bieden voor het installeren en onderhouden van extra telefoonlijnen om hun groeiende aantal interne en uitgaande gesprekken te beheren.
Hoe werken PABX-systemen?
Over het algemeen werken PABX-systemen als mini-versies van openbare telefooncentrales, waarbij een typisch systeem gebruik maakt van een reeks software en hardware, afhankelijk van de behoeften van het bedrijf dat het gebruikt. Hardware omvat vaak telefoontoestellen, faxapparaten, routers, modems, switches, adapters en hubs.
Bedrijven kunnen PABX-systemen gebruiken om een intern telefoonnetwerk te beheren met behulp van lokale extensienummers die overeenkomen met specifieke telefoons en andere apparaten binnen een gebouw. Dit vereenvoudigt interne communicatieprocessen en helpt tegelijkertijd de totale communicatiekosten te verlagen.
PABX-systemen zijn meestal ontworpen om inkomende bellers te begroeten met een opgenomen bericht via een Interactive Voice Response (IVR). Ze vragen bellers meestal om een specifieke code of toestelnummer om ze door te verbinden met de juiste afdeling. Daarnaast kunnen deze systemen verbinding maken met openbare telefooncentrales voor uitgaande gesprekken.
Inzicht in VoIP-gebaseerde PABX-systemen
VoIP-gebaseerde PABX- en PBX-systemen worden als veel beter beschouwd dan niet-VoIP-gebaseerde systemen omdat ze bedrijven een onbeperkt aantal lijnen en extensies kunnen bieden.
Hoewel er verschillende manieren zijn voor bedrijven om een effectief VoIP-gebaseerd PABX-systeem op te zetten, zijn de twee meest gebruikte methoden:
- Upgraden van bestaande traditionele (analoge) telefoonsystemen en tegelijkertijd integreren van bestaande hardware en telefoonnummers via een SIP trunk provider
- Het systeem vanaf de grond opbouwen. De meer betaalbare optie voor deze methode is voor bedrijven om gebruik te maken van een gehoste IP-gebaseerde PBX of PABX-systeem.
Beide methoden maken gebruik van een internetverbinding om de bedrijfscommunicatie te verbeteren en een ISDN (Integrated Services Digital Network) voor verschillende soorten gegevensverwerking. Beide kunnen worden behandeld als een soort datanetwerk in plaats van een gewone spraakdienst.
Heeft uw bedrijf een innovatieve oplossing nodig om de communicatiediensten en productiviteit te verbeteren en tegelijkertijd kosten te besparen en uw werknemers de flexibiliteit te bieden om effectief te werken? Neem contact op met de betrouwbare industrie-experts van Momentum vandaag!
Standaard PABX-functies die bedrijven moeten begrijpen
Met een PABX-systeem kunnen bedrijven en organisaties meer telefoontoestellen gebruiken dan hun fysieke telefoonlijnen anders zouden toestaan, waardoor het een perfecte oplossing is voor snelgroeiende bedrijven die hun interne en externe communicatiemogelijkheden willen uitbreiden. Het enige wat deze bedrijven hoeven te doen, is specifieke toestelnummers toewijzen aan elk telefoontoestel. Daarnaast bieden PABX-systemen het extra voordeel dat gebruikers gratis interne gesprekken kunnen voeren.
Hieronder volgt een lijst met zowel de basisfuncties als de geavanceerde functies die de meeste PABX-systemen gebruikers bieden:

- Voicemail
- Auto-attendant (digitale receptionist) functies
- Snelkiezen
- Automatisch terugbellen
- Oproepgroep-extensie nummers
- Gesprek doorschakelen
- Interactive Voice Response (IVR)
- Oproepen parkeren tussen verschillende communicatieapparaten
- Direct inbellen
- Niet storen (DND)
- Afhalen
- Conferentiegesprekken
- Wachtrijen
- Gesprek doorverbinden
- Gesprek opnemen
- Wisselgesprek
Voordat ze de gewenste VoIP-gebaseerde PABX-service kiezen, moeten bedrijven en organisaties de tijd nemen om de basis- en geavanceerde functies van elke service te bekijken om er zeker van te zijn dat ze alle bovenstaande mogelijkheden bieden. Niet alle bedrijven zullen elke functie nodig hebben voor effectieve interne en externe communicatie. Toch moeten ze toegang hebben tot alle diensten die ze nodig hebben om te functioneren zodra de overgang plaatsvindt.
Waar het op neerkomt: Wat Momentum voor uw bedrijf kan doen
Stel dat je bedrijf of organisatie snel groeit. In dat geval moet u ervoor zorgen dat u gebruik maakt van de meest effectieve communicatiesystemen en -technologie om de toestroom van inkomende en uitgaande gesprekken die u waarschijnlijk zult tegenkomen te verwerken, vooral als u werkt aan het creëren van een effectief personeelsbestand dat klaar is voor gebruik op afstand. Als u op zoek bent naar een manier om de beste communicatiediensten te vinden om aan uw behoeften te voldoen, terwijl u uw telecominfrastructuur verenigt en kosten bespaart, overweeg dan om contact op te nemen met de industrie-experts van Momentum. Zij kunnen u voorzien van een breed scala aan zeer effectieve, volledig aanpasbare oplossingen om te voldoen aan de behoeften van uw groeiende bedrijf die gemakkelijk kunnen worden geschaald in de toekomst. Bekijk vandaag nog hun kwaliteitsdiensten en bekijk zeker ook hun selectie van nuttige communicatiemiddelen.
Bent u op zoek naar een manier om dit jaar kosten te besparen, de IT-werklast te verminderen en de communicatie te verbeteren terwijl u een personeelsbestand ontwikkelt dat klaar is voor gebruik op afstand? Overweeg dan contact op te nemen met de betrouwbare industrie-experts van Momentum om meer te weten te komen over hun reeks hoogwaardige diensten en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen.