Met VoIP (Voice over Internet Protocol) kan je bellen via een breedband internetverbinding. Het werkt op dezelfde manier als een traditionele telefoon, behalve dat je een stabiele internetverbinding nodig hebt.
Zoals alle telefoons heb je een telefoonnummer nodig. Telefoonnummers identificeren wie er belt, waar het gesprek vandaan komt en soms welk apparaat het gesprek voert.
Iedereen weet dit voor traditionele telefoons. Maar hoe werkt dit voor een telefoon die internet gebruikt? Waar komt het gesprek precies vandaan?
Dat is wat we ontleden in de post van vandaag, dus blijf lezen!
We zijn ongelooflijk gepassioneerd over het helpen van klanten om digitaal succes te behalen. Lees de succesverhalen van onze klanten.
Wat is een VoIP-nummer?

Een VoIP-telefoonnummer is een echt telefoonnummer dat aan een persoon wordt gegeven in plaats van een telefoon. Een VoIP-telefoonnummer maakt gebruik van het internet op meerdere apparaten in plaats van één apparaat.
Er wordt bijvoorbeeld een VoIP-telefoonnummer van Google Voice toegewezen aan jou, de Google-gebruiker. U kunt dit nummer gebruiken op uw smartphone, computer, tablet en elk ander apparaat dat toegang heeft tot Google.
Traditionele telefoons gebruiken één nummer dat aan slechts één toestel wordt toegewezen. VoIP kan dit niveau van flexibiliteit bereiken omdat het niet gebonden is aan een conventionele telefoonlijn.
VoIP-telefoonnummers zijn multifunctioneel, dus als je telefoon kapot gaat, hoef je je geen zorgen te maken. Zoek gewoon een computer en je kunt nog steeds “telefoneren”.
Hoe VoIP werkt
VoIP zet je stem om in een digitaal signaal, comprimeert het en levert het af via het internet. VoIP-serviceproviders vergemakkelijken telefoongesprekken via een stabiele internetverbinding.
Om iemand te bellen via VoIP heb je een VoIP-app nodig zoals Microsoft Teams of een SIP-compatibele kantoortelefoon. SIP-compatibele telefoons hebben een IP-adres zodat je kunt bellen via je internetnetwerk.
Elk toestel kan VoIP gebruiken zolang je deze vakjes aanvinkt. Bijna alle smartphones kunnen tegenwoordig VoIP gebruiken. Omdat VoIP ook op andere apparaten kan worden gebruikt, kunnen externe medewerkers VoIP gebruiken zonder persoonlijke telefoonnummers te gebruiken om met kantoormedewerkers te communiceren.
Hoe krijg ik een VoIP-nummer?
Je moet zes belangrijke stappen nemen om met VoIP aan de slag te gaan. Maar om een VoIP-telefoonnummer te krijgen, moet je een VoIP-serviceprovider vinden.
Er bestaan tientallen VoIP-serviceproviders. Sommige richten zich op bedrijven, andere op particulieren. Sommige providers bieden service aan beide. Je kunt bestaande telefoonnummers gebruiken met VoIP. De Federal Communications Commission (FCC) stelt dat je het recht hebt op nummeroverdracht, het proces waarbij je je nummer kunt overdragen naar een provider van jouw keuze.
Je hoeft geen huidig telefoonnummer te gebruiken om je nummer privé te houden. Bedrijfseigenaren die hun persoonlijke telefoon voor hun werk gebruiken, kunnen een apart zakelijk nummer hebben.
Het werkt als volgt: Een VoIP-provider kent u een nieuw nummer toe en verbindt dit met uw huidige nummer. Klanten bellen uw VoIP-nummer, maar het gaat over op uw persoonlijke telefoon.
Met andere applicaties, zoals WhatsApp, kunnen bedrijven en particulieren bellen via de app zonder hun telefoonnummer door te geven. Best cool, hè?
Bekijk onze VoIP voor- en nadelenlijst als je niet zeker weet of VoIP geschikt is voor jou of je bedrijf.

Wie gebruikt VoIP-nummers?
Iedereen en elk bedrijf kan VoIP gebruiken zolang ze een betrouwbare internetverbinding hebben. Je kunt VoIP niet gebruiken zonder internet.
Vooral kleine en grote bedrijven profiteren van VoIP omdat het de kosten drukt in vergelijking met traditionele telefoondiensten. VoIP is ook niet beperkt tot een specifieke locatie.
Enkele sectoren die profiteren van VoIP zijn:
- Klantenservice
- Callcenters
- Horeca (bijv. dierenoppas, hotels, catering)
- e-commerce
- Gezondheidszorg
- Bank
- Grote bedrijven
Dit zijn nog maar een paar industrieën. De lijst kan eindeloos doorgaan.
In sommige landen gelden echter beperkingen voor VoIP, zelfs met een stabiele internetverbinding. Landen met VoIP-beperkingen zijn onder andere
- China
- Mexico
- Belize
- Brazilië
- Cuba
- Iran
- Egypte
- Noord- en Zuid-Korea
- Koeweit
- Jordan
- Libië
- Israël
- Oman
- Marokko
- Paragua
- Qatar
Waarom beperken deze landen VoIP? Om verschillende redenen. Oplichters en hackers gebruiken VoIP de hele tijd, dus het is makkelijk te manipuleren. Voor andere landen is het een beslissing van de overheid.
Dit betekent niet dat je geen VoIP zou moeten gebruiken. Het betekent alleen dat als je klanten zich in een van deze landen bevinden, je een andere communicatiemethode moet regelen. Praat met je VoIP provider als je twijfelt over internationale VoIP gesprekken.
Kun je een VoIP-gesprek traceren?
Zoals we al zeiden, is VoIP een kans voor hackers en oplichters. Het grootste probleem met VoIP is het traceren van het gesprek. Omdat VoIP locatie-onafhankelijk is, is een telefoongesprek niet gebonden aan een netnummer.
Daarom kan het een uitdaging zijn om de legitimiteit van een bedrijf te controleren.
Er zijn twee soorten VoIP-telefoonnummers: vaste en niet-vaste.
Vaste VoIP telefoonnummers zijn gekoppeld aan een fysieke locatie. Veel bedrijven kiezen voor een vast VoIP-nummer zodat hun bedrijf gemakkelijk gevonden kan worden. Het nadeel hiervan is dat het je flexibiliteit beperkt. Het is echter nog steeds beter (en goedkoper) dan een traditionele vaste telefoonlijn.
Niet-vaste VoIP-telefoonnummers zijn niet verbonden aan een fysieke locatie en daarom bijna onmogelijk te traceren. Oplichters gebruiken vaak verschillende nummers en veranderen het nummer dat ze gebruiken voortdurend.
Niemand wil te maken hebben met oplichters. Maar het is de realiteit waarin we leven. Praat met je VoIP-provider over versleuteling en andere maatregelen om je te beschermen tegen frauduleuze activiteiten.
Is een VoIP-nummer de moeite waard?
VoIP maakt communicatie met meerdere apparaten mogelijk. Het is goedkoper en flexibeler dan traditionele telefoonlijnen, waardoor je kunt meegroeien met je groei. Bovendien kun je dezelfde nummers en extensies behouden.
Navigeren in de digitale communicatiemarkt is niet eenvoudig. Maar Momentum kan u helpen!
Digitale communicatie is geen one-size-fits-all markt. Wij passen uw communicatieoplossingen aan om uw bedrijf de boost te geven die het nodig heeft.
Breng je communicatie naar een hoger niveau met Momentum. We beloven dat we niet bijten!
Klaar om uw bedrijf te laten groeien? Bekijk onze opvallende Yealink-bedrijfstelefoons.