Session Initiation Protocol (SIP) is snel een belangrijk onderwerp geworden voor IT-afdelingen en bedrijven die hun telefoondienst willen uitbreiden tot buiten één locatie.
Bedrijven stappen tegenwoordig over op cloud-telefoondiensten om hun personeel beter uit te rusten met de tools die ze nodig hebben om efficiënt en effectief te communiceren op de hybride werkplek. Simpel gezegd zijn SIP-telefoons een van de meest kosteneffectieve opties voor bedrijven.
We leggen uit wat u moet weten over SIP-telefoons, inclusief waarom uw bedrijf mogelijk iets mist door geen SIP-telefoonsysteem te implementeren.
Wat is SIP?
SIP is een protocol dat multimediacommunicatie zoals spraak- en videogesprekken beheert en afhandelt. Als je SIP wilt gebruiken, heb je een SIP-telefoon nodig die een communicatieverbinding via het internet tot stand brengt. SIP-telefoons hebben een internetverbinding nodig om betrouwbare, veilige gesprekken te kunnen voeren.
SIP-telefoons bieden bedrijven een meer uniform communicatiesysteem door basisfuncties voor bellen te integreren met instant messaging, video en meer. SIP-telefoons bieden schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid.
SIP werd opgericht in de jaren 90 en had de ambitie om de manier waarop bedrijven communiceren te veranderen door een protocol aan te bieden dat verschillende soorten communicatie mogelijk maakt.
Voorbeelden van het gebruik van SIP zijn te vinden in veel communicatieproducten, zoals software voor online vergaderingen, bureautelefoons en softwaretelefoons. Veel organisaties stappen af van hun oude communicatiesystemen en wenden zich tot SIP-providers om hun belcapaciteit te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te verlagen.
Hoe SIP-telefoons werken
SIP-telefoons werken met eenvoudige commando’s. Het netwerkverkeer tussen SIP-apparaten lijkt op de manier waarop we webpagina’s openen via HTTP. Hoewel de technische specificaties ingewikkeld kunnen worden, is er goed nieuws: de gewone gebruiker hoeft niets te doen met deze commando’s-de SIP-telefoon zorgt er automatisch voor.
Wanneer je belt met een SIP-telefoon, brengt deze de server waarmee hij verbonden is op de hoogte, zoals de VoIP-service van je bedrijf. Vervolgens stuurt die server het gesprek door naar het Public Switched Telephone Network en wordt het gesprek tot stand gebracht zodra de andere partij opneemt.
SIP-telefoons vs. VoIP
Voice over Internet Protocol (VoIP) laat mensen telefoneren via een internetverbinding in plaats van via een gewone telefoonlijn. SIP is een van de meest geaccepteerde standaarden die mensen en bedrijven gebruiken om VoIP mogelijk te maken. Hoewel VoIP ook zonder SIP bestaat, biedt SIP de meeste compatibiliteit met andere software voor online bellen.
Kenmerken van SIP-telefoons
SIP-telefoons zien eruit als de typische kantoortelefoon, maar onder de oppervlakte bieden ze veel meer functionaliteiten bij het beheren van gesprekken. Naast het voeren van telefoongesprekken kunnen SIP-telefoons gebruikers in de wacht zetten enmensen doorverbinden naar andere extensies. Ze presteren ook beter dan traditionele kantoortelefoons als het aankomt op gesprekskwaliteit.
De functies die SIP-telefoons bieden komen van de back-end, dat is een van de redenen waarom veel IT-managers zich aangetrokken voelen tot de technologie. SIP-telefoons kunnen verbinding maken met je VoIP-service zonder extra hardware of servers nodig te hebben, en omdat ze geen traditionele telefoonlijnen gebruiken, zijn SOP-telefoons veel minder duur in onderhoud.

De belangrijkste functies van SIP-telefoons zijn onder andere:
- Geavanceerd doorschakelen
- Wachtstand (met of zonder muziek)
- Conferentiegesprekken
- Auto-attendant
- Gedeelde oproepweergave
- Integratie van mobiele en desktop apps
- HD-telefoongesprekken
- Gesprek opnemen
- Klant beller-ID
Verschillende soorten SIP-telefoons
Er zijn over het algemeen twee categorieën SIP-telefoons: harde telefoons en softphones. Beide opties bieden betere prestaties dan traditionele telefoons, samen met veel verschillende voordelen. SIP-telefoons werken alleen met cloud-gebaseerde telefoonsystemen.
Harde telefoons
Harde telefoons zien eruit (en gedragen zich) als traditionele telefoons. Ze worden meestal aangesloten via ethernetkabels, maar er zijn ook draadloze vormen. Er zijn echter drie verschillende soorten harde telefoons. Deze zijn:
- Basis SIP-telefoons: Dit zijn de VoIP-telefoons voor beginners en worden waarschijnlijk gebruikt in callcenters. Ze worden geleverd met een kiesschijf en kunnen interne en externe telefoongesprekken voeren en aannemen. Harde basistelefoons zijn budgetvriendelijk en makkelijk te gebruiken.
- IntermediaireSIP-telefoons: Zijn een stapje hoger dan de basistoestellen en bieden extra functionaliteiten. Ze hebben vaak meerdere extensies en een doorbladerbaar telefoonboek. Deze SIP-telefoons hebben meestal ook meer fysieke knoppen om VoIP-functies te gebruiken en zijn gebruikelijk in kantoren en bij werknemers die van thuis uit werken.
- Geavanceerde SIP-telefoons: Omvatten alle functies van de vorige niveaus en hebben vaak full-color displays en Wi-fi en Bluetooth mogelijkheden. Visueel zien ze er verfijnder uit en ze zijn populair bij bedrijfsleiders. Ze hebben ook minder fysieke knoppen omdat je toegang hebt tot alle toepassingen via het scherm.
De grootste beperking van harde telefoons is dat ze niet mobiel zijn. Softphones kunnen dat aspect aan.
Softphones
Softphones, ook wel belsoftware of VoIP-apps genoemd, bieden telefoondiensten via software die je installeert op een laptop, desktop of mobiele telefoon. Het is meestal zo eenvoudig als het installeren van een VoIP-app en het aansluiten van een headset en microfoon om te beginnen bellen en gebeld te worden.
Softphones in een zakelijke omgeving kunnen worden geïnstalleerd door systeembeheerders of door de gebruikers zelf met behulp van een zelfbedieningsindeling. Het gebruik van softphone-technologie in grote kantoren vereist dat de IT-afdeling het netwerkgebruik zorgvuldig onderzoekt.
Verkeer van SIP-softphones kan niet zo gemakkelijk worden uitgesloten als andere netwerktoepassingen. Bedrijven die bijvoorbeeld verplichte VPN’s gebruiken, moeten een VoIP-snelheidstest uitvoeren om hun verbinding te evalueren voordat ze overstappen op softphones.
Met VoIP past de gesprekskwaliteit zich aan veranderingen in het netwerk aan, zoals beperkte bandbreedte. Bovendien zal het gebruik van softphone-functies op je mobiele telefoon de hele dag waarschijnlijk resulteren in een kortere batterijduur, wat betekent dat IT-managers vooruit moeten plannen als ze softphone-apps willen inzetten voor werknemers.
Hoe SIP-telefoons uw bedrijf kunnen helpen
Overschakelen op SIP-telefoons kan een kosteneffectieve optie zijn voor bedrijven van elke grootte. Naast de voordelen die we al hebben genoemd, zijn er nog een aantal andere grote voordelen, zoals:

- Je bedrijf is niet afhankelijk van koperen lijnen en een lokaal telefoonbedrijf voor service.
- Er is in principe geen onderhoud nodig of extra configuratie.
- Alle werknemers, ook werknemers op afstand, kunnen gemakkelijk met elkaar in contact komen.
- SIP-telefoons bieden een betere gespreksbeveiliging via encryptie.
- Cloud-gebaseerd beheer betekent directe levering van functies voor je telefoonsysteem.
Klaar om uw medewerkers en klanten te verbinden met een kostenefficiënt, effectief communicatiesysteem? Neem contact op naar Momentum en ontdek hoe wij u kunnen helpen.