Clouddiensten worden standaard voor bedrijven van alle groottes, en telefoonsystemen zijn daarop geen uitzondering. De markt voor cloud-telefonie zal naar verwachting 51,5 miljard dollar bereiken in 2032.,1 waarschijnlijk als gevolg van de grotere schaalbaarheid, beveiliging en kostenbesparingen die deze flexibele communicatieoplossingen bieden.
Cloud voice kan bedrijven helpen:
- Bespaar gemiddeld 49.660 uren jaarlijks.
- Verlaag de communicatiekosten met tot 75%.
- IT-personeelskosten verlagen met 15%.
Maar ondanks de toenemende populariteit kan het een uitdaging zijn om te weten of uw bedrijf kan profiteren van een upgrade naar een cloud telefoonsysteem. In deze blog delen we alles wat je moet weten over cloud voice en de voordelen ervan, zodat je kunt beslissen of het tijd is om je telefoonsysteem naar de cloud te verplaatsen.
Wat is Cloud Voice?
Cloud voice-oplossingen, ook wel cloud-telefoonsystemen genoemd, maken gebruik van cloud-technologie om spraakdiensten via het internet te leveren. In tegenstelling tot traditionele telefoonsystemen die gespecialiseerde hardware en infrastructuur op locatie vereisen, wordt cloud voice gehost en beheerd via de cloud door een externe serviceprovider.
Met cloud voice kunnen bedrijven telefoongesprekken voeren en ontvangen via Voice over Internet Protocol (VoIP), waarbij spraaksignalen worden omgezet in digitale gegevenspakketten. Hierdoor zijn er geen traditionele bekabelde telefoonlijnen meer nodig en is flexibelere communicatie en samenwerking mogelijk – een must voor het huidige verspreide personeelsbestand.
Cloud voice-diensten bieden meestal een breed scala aan basis- en geavanceerde belfuncties, zoals oproeproutering, oproepdoorschakeling, voicemail, gespreksanalyses, auto-attendants en gespreksopname. En omdat cloud voice kan integreren met andere cloudgebaseerde communicatietools, hebben bedrijven toegang tot sms, video, instant messages en meer naast spraak in één alles-in-één platform.

Wat zijn de voordelen van Cloud Voice voor bedrijven?
De grootste voordelen van het toevoegen van cloud voice aan je bedrijfscommunicatiesysteem zijn onder andere:
1. Kostenbesparingen
Doordat er geen fysieke infrastructuur en onderhoud op locatie meer nodig is, kan cloud voice de kosten voor zakelijke telefoondiensten met 50% tot 75% verlagen.3 Daarnaast bieden cloud providers meestal flexibele prijsmodellen, zoals pay-as-you-go of maandelijkse abonnementen, waardoor het eenvoudig is om telefoondiensten op of af te schalen.
2. Werken op afstand
Cloud telefoonsystemen stellen werknemers in staat om te bellen en gebeld te worden vanaf elke plek met een internetverbinding. Uw werknemers die overal werken, kunnen persoonlijke apparaten zoals smartphones en laptops gebruiken om toegang te krijgen tot het bedrijfstelefoonsysteem om overal verbonden en productief te blijven. Dit kan ook helpen om te besparen op kosten voor interlokale of internationale gesprekken.
3. Schaalbaarheid
Cloud voice maakt het toevoegen of verwijderen van gebruikers, functies en gesprekscapaciteit eenvoudig – zonder uitgebreide hardware-upgrades of installaties. Cloud telefoonsystemen kunnen ook eenvoudig over meerdere vestigingen worden geschaald als uw bedrijf groeit, omdat ze niet gebonden zijn aan een fysieke locatie.
4. Productiviteit
Cloud telefoons kunnen de productiviteit van werknemers gemiddeld met 77% verhogen,4 dankzij functies die de communicatie en de efficiëntie van de oproepafhandeling stroomlijnen. Werknemers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van oproepdoorschakeling en oproeproutering om ervoor te zorgen dat telefoontjes van klanten naar de juiste persoon worden doorgeleid, waardoor onnodige vertragingen worden voorkomen.
5. Gebruiksgemak
Cloud telefoonsystemen zijn over het algemeen eenvoudig in te stellen en te beheren omdat er geen complexe hardware-installatie of configuratie nodig is. De meeste providers bieden webgebaseerde portals of applicaties waarmee uw IT-team eenvoudig de instellingen van het telefoonsysteem kan configureren en beheren, zoals het toevoegen of verwijderen van gebruikers en het instellen van regels voor het routeren van oproepen.
6. Beveiliging
94% van de bedrijven ziet een verbeterde beveiliging na de overstap naar cloudgebaseerde communicatie.5 Cloud voice-systemen helpen onbevoegde toegang tot gespreksgegevens te voorkomen met robuuste toegangscontroles, zoals gebruikersverificatie, wachtwoordbeleid en rolgebaseerde machtigingen. Encryptieprotocollen beveiligen ook gegevens die via cloud telefoonsystemen worden verzonden, waardoor het voor hackers moeilijker wordt om informatie die tijdens gesprekken wordt gedeeld te onderscheppen of af te luisteren.
7. Betrouwbaarheid
Cloud voice providers zorgen vaak voor een hoge beschikbaarheid en minder downtime door redundantie. Veel providers bieden ook opties voor noodherstel, zoals automatische doorschakeling naar alternatieve telefoonnummers of locaties, zodat uw bedrijf zelfs tijdens storingen of noodgevallen verbonden blijft.
8. Inzichten
Sommige cloud voice-systemen bieden functies voor gespreksopname en analyse waarmee bedrijven klantinteracties kunnen controleren en analyseren. Gespreksopname kan helpen bij het identificeren van gebieden waarop de klantenservice kan worden verbeterd, terwijl analyse inzicht kan geven in het gespreksvolume, de gespreksduur en andere statistieken om uw bedrijf te helpen de klantenservice te verbeteren.
9. Klantenservice
Met cloud-telefoons kunnen uw teams de klantenservice verbeteren door accountinformatie via elk communicatiekanaal te stroomlijnen. Moderne consumenten verwachten consistentie, ongeacht de manier waarop ze contact opnemen met uw bedrijf – voor 86% van de mensen zijn dat drie tot vijf communicatiekanalen.6 Omdat cloud voice-oplossingen gespreksinformatie bijhouden, kunnen uw medewerkers snel klantinformatie uit elk kanaal halen om gepersonaliseerde, goed geïnformeerde ondersteuning te bieden.
Upgrade uw telefoonsysteem met Momentum’s Cloud Voice
Cloud voice-oplossingen zijn essentieel voor organisaties die concurrerend willen blijven, vooral nu de vraag naar externe en hybride werkmodellen groeit. Het juiste cloud telefoonsysteem kan alle functies bieden die uw teams nodig hebben om overal te communiceren en samen te werken. – Maar het vinden van de beste oplossing voor uw unieke behoeften kan een uitdaging zijn.
Als u klaar bent om over te stappen op een cloud voice oplossing die werkt voor uw bedrijf, dan is Momentum er om u te helpen. Wij hebben onze bekroonde cloud voice-oplossing om al je communicatiebehoeften te behandelen, van spraak, video, chat, sms en meer, vanaf één gebruiksvriendelijk platform. Bovendien zorgt ons geo-redundante spraaknetwerk voor betrouwbaarheid en veiligheid voor al je medewerkers, waar je teams zich ook bevinden. Neem contact op met Momentum vandaag nog voor meer informatie.
