Als het op bedrijfscommunicatie aankomt, is efficiëntie essentieel. Niemand wil tijd – en dus geld – verspillen met ingewikkelde technologie.
Dit is een van de vele redenen waarom VoIP is uitgegroeid tot een de facto communicatiemiddel voor bedrijven. Dit telefoonsysteem is zeer bedreven en in staat om verschillende zakelijke problemen op één plek aan te pakken, waardoor het onmisbaar is voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Betekent dit dat vaste lijnen overbodig zijn?
Niet helemaal. Zowel VoIP als vaste lijnen hebben hun voordelen in het moderne bedrijfsleven. Lees verder om te ontdekken welke het beste bij jouw bedrijf past.
De opkomst van VoIP in zakelijke ruimtes
Laten we een kort overzicht geven van VoIP en waarom het zo’n hit is onder bedrijven. Voor velen is dit acroniem synoniem aan verbeterde productiviteit.
Volgens recente statistieken is de VoIP-markt naar verwachting meer dan 125 miljard dollar bedragen tegen 2024. Dit weerspiegelt een grote vraag naar efficiëntere en eenvoudigere communicatiesystemen. De pandemie heeft de behoefte aan externe en hybride werkmodellen vergroot, waardoor deze technologische verschuiving van het grootste belang is voor succes.
Vaste lijnen zijn uit de gratie geraakt door hun beperktere reikwijdte in het licht van videogesprekken en langeafstandswerk. Dat betekent niet dat ze niet nog steeds hun plaats hebben…

Het VoIP-systeem definiëren
Het VoIP-systeem wordt veel gebruikt door zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen. Het is in staat om veel alledaagse zakelijke behoeften op één plek aan te pakken.
Afgekort voor “voice over phone system”, vertrouwt VoIP op een internetverbinding in plaats van een gespecialiseerde telefoonlijn. Deze dienst is ontworpen om je alle voordelen van een breedbandverbinding te geven zonder de stress van het installeren van volledig nieuwe vaste lijnen. Je moet je nog wel aanmelden bij een nieuwe provider om je gesprekken te leiden en je apparaten correct te synchroniseren.
Het basisoverzicht van een VoIP-systeem omvat (maar is niet beperkt tot):
- De mogelijkheid om conferentiegesprekken op te zetten
- Gemakkelijk bellen vanaf je computer
- Flexibelere tools voor gespreksbeheer
- Relatief lage kosten en hoge ROI
- Bestand tegen stroomuitval
Het analoge systeem definiëren
Hoewel sommigen denken dat het analoge telefoonsysteem verouderd is, ligt de waarheid heel anders. Alle bedrijven hebben hun eigen unieke behoeften, wat betekent dat er niet zoiets bestaat als een “one-size-fits-all” oplossing.
Het analoge telefoonsysteem is een andere manier om te verwijzen naar de traditionele vaste telefoonlijn. Dit telefoonsysteem werkt door een intern telefoonnetwerk te creëren met behulp van een Private Branch Exchange (of PBX). Dit betekent dat je bedrijf allemaal hetzelfde telefoonsysteem kan delen, maar hier houdt het gemak op.
Helaas zijn vaste telefoons vaak gevoelig voor chaotische weerpatronen en worden ze als minder stevig beschouwd dan breedbandverbindingen.
Het basisoverzicht van het analoge systeem omvat (maar is niet beperkt tot):
- Eenvoudig bel- en berichtensysteem
- Betrouwbaar intern telefoonnetwerk
- Is niet afhankelijk van een internetverbinding
- Gevoelig voor weerspatronen of slechte installatie
- Onbetrouwbaar bij stroomuitval
Communicatie is de levensader van uw bedrijf. Wij bieden de hardwerkende bedrijfseigenaren van vandaag de dag de communicatiemiddelen die ze nodig hebben om contact te houden.
SIP-trunking definiëren
Last but not least hebben we het SIP Trunking-systeem. Je kunt deze opstelling zien als een combinatie van VoIP en analoge systemen.
De term “trunking” verwijst naar een veel hoger niveau van aanpasbare functies. Terwijl VoIP- en analoge systemen worden geleverd met een voorgebakken set diensten, kun je met trunking kiezen wat het beste bij je past.
SIP trunking is gebouwd op schaal, wat betekent dat je alleen krijgt wat je erin stopt. Enkele van de functies die u kunt aanpassen zijn (maar niet beperkt tot):
- Routing van gesprekken
- Gesprek doorschakelen
- Voicemail
- Conferentiegesprekken
- Cloudgebaseerde functies
Cloud-gebaseerde functies zijn een zeer concurrerende bron waarmee je snel aanpassingen kunt maken.

Welk telefoonsysteem past het beste bij uw bedrijf?
Het is tijd om je opties te beperken. Het beste telefoonsysteem voor je bedrijf hangt af van je dagelijkse werkzaamheden, je budget en de werkgewoonten van je werknemers.
Kleine tot middelgrote bedrijven moeten een vaste lijn proberen
Het analoge telefoonsysteem – of vaste telefoon – is een betrouwbaar hulpmiddel voor kleine bedrijven. Alsje je telefoon voornamelijk gebruikt om telefoontjes van klanten te beantwoorden, is dit systeem meer dan voldoende.
Vaste lijnen hebben ook geen bandbreedte nodig, wat ideaal is voor een lokaal kantoor dat vooral zaken doet met klanten in de buurt.
Grote bedrijven en ondernemingen moeten een VoIP-oplossing gebruiken
Grotere bedrijven die regelmatig conferentiegesprekken en gesprekken met klanten voeren, doen er goed aan VoIP te gebruiken. De flexibiliteit van deze service is ongeëvenaard.
Zelfs het grootste bedrijf wil graag geld besparen, wat de betaalbare kosten van VoIP des te aantrekkelijker maakt.
Startende ondernemingen kunnen VoIP of SIP-trunking overwegen
Ben je een startende onderneming die voorop wil lopen op technologisch gebied? VoIP of SIP Trunking zijn beide haalbare opties voor een telefoonsysteem.
Door het onstabiele karakter van een nieuw bedrijf kan de mogelijkheid om de cloud te gebruiken voor de broodnodige stabiliteit zorgen.
Conclusie
Het beste telefoonsysteem voor je bedrijf hangt af van een aantal factoren. Zodra je de vereisten van je dagelijkse activiteiten en je budget hebt beperkt, wordt de oplossing duidelijk.
Kleine tot middelgrote bedrijven nemen vaak afscheid van een analoog telefoonsysteem, vooral als ze te maken hebben met lokale klanten. Grotere bedrijven en ondernemingen kunnen beter kiezen voor VoIP voor maximale flexibiliteit. Tot slot doen start-ups het vaak goed met VoIP of SIP Trunking. Dat gezegd hebbende, wees niet bang om buiten de gebaande paden te treden als je denkt dat het aan je behoeften voldoet.
Welk telefoonsysteem is het krachtigst voor jouw bedrijf? Neem vandaag nog contact met ons op voor een concurrerende offerte voor directe routering, PBX en cloud-gebaseerde oplossingen.