Communicatie is de levensader van je bedrijf. Je wilt een systeem kiezen waarmee je iedereen in je team en die potentiële klanten kunt bereiken. Als je Session Initiation Protocol (SIP) kiest, kun je al je bestaande PBX-telefoonsystemen naar de cloud verplaatsen met Voice over Internet Protocol (VoIP). Hier leest u hoe SIP bellen voor uw bedrijf kan werken en hoe u het meeste uit deze service kunt halen.
Bent u geïnteresseerd in het gebruik van SIP bellen voor uw bedrijf? Op Momentumkunnen wij u helpen de beste oplossingen voor uw organisatie of bedrijf te vinden!
Wat is SIP Bellen?
Session Initiation Protocol-oproepen verzenden spraakoproepen via een SIP-kanaal of -trunk. U kunt dit proces uitwisselen met VoIP-gesprekken. SIP-gesprekken maken echter gebruik van VoIP om dat analoge gesprek over een internetverbinding te sturen.
Bij een traditioneel telefoonsysteem heb je drie hoofdcomponenten:

- PBX(Private Branch Exchange): Het systeem op locatie dat uw gesprekken beheert
- PSTN (Public Switched Telephone Network): Het netwerk dat gesprekken naar hun bestemming stuurt
- PRI-lijnen (Primary Rate Interface): De lijnen die gesprekken verbinden met het PSTN
Met SIP-bellen zijn er geen PRI-lijnen nodig. U kunt virtueel een SIP trunk installeren via uw huidige internetverbinding. Wanneer u verbonden bent met het PSTN en de PBX, worden al die PRI-lijnen omzeild. Als gevolg hiervan kunt u voicemail, doorschakelen en auto attendants gebruiken voor uw telefoongesprek zonder dat u meerdere of analoge telefoonlijnen nodig hebt.
Gerelateerd: SIP Trunking: De basis, voordelen en het overgangsproces begrijpen
Waarom SIP Bellen belangrijk is voor uw bedrijf
Met SIP bellen kan uw bedrijf vooruit met zijn communicatie. Hier zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom SIP bellen van vitaal belang is voor uw bedrijf.
1. Kosteneffectieve communicatie
U kunt aanzienlijk minder betalen voor SIP-bellen als u een traditioneel telefoonsysteem hebt. In veel gevallen kunt u met SIP onbeperkt gratis bellen in plaats van per minuut. U hoeft niet eens dure apparatuur aan te schaffen voor het systeem. Bovendien zijn er bijna geen onderhoudskosten of installatiekosten. Met SIP-bellen beschikt uw bedrijf over een storingsvrije optie voor uw communicatie. U kunt zich niet langer richten op die hoge kosten voor uw telefoonsysteem, maar op uw klanten.
2. Gemakkelijke schaalbaarheid
Als uw bedrijf verandert, verandert ook uw communicatiebehoefte. U kunt uw service snel opschalen met SIP bellen – zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over extra kosten. Met SIP trunking kunt u videoconferentiegesprekken of telefoongesprekken voeren via het internet. U hoeft geen fysieke lijnen aan te schaffen wanneer u meer telefoonnummers voor uw bedrijf wilt toevoegen. Als je moet upgraden, voeg je meer lijnen toe met hulp van de provider.
3. Betere communicatie
Met een SIP-telefoonsysteem kunt u een uniforme virtuele aanwezigheid creëren voor al uw communicatielijnen. Je hoeft niet meer te schakelen tussen communicatiekanalen; je kunt ze synchroniseren en centraliseren op één locatie. Dit zorgt voor een verbeterde productiviteit, efficiëntie en samenwerking tussen uw teams. Of je nu een klein kantoor hebt of een wereldwijd personeelsbestand, iedereen kan verbinding maken via hun bestaande apparaten – zoals een smartphone.
4. Betrouwbare telefoongesprekken
Die openbare telefoonnetwerken kunnen op de meest ongelegen momenten uitvallen. Systeemstoringen, slecht weer en stroomuitval kunnen je bedrijf verstoren. Als je telefoonlijnen uitvallen, kun je zakelijke verliezen lijden. Niet werkende telefoonlijnen en slechte gesprekskwaliteit zijn geen optie voor uw organisatie. Met SIP bellen kunt u zelfs tijdens deze onvoorspelbare scenario’s gesprekken ontvangen. Dankzij redundantie worden uw gesprekken omgeleid naar andere locaties, zodat u altijd bereikbaar bent.
5. Uitzonderlijke klantenservice
Als je aarzelt om over te schakelen op SIP bellen omdat je denkt dat je je werknemers moet omscholen, dan kun je diep ademhalen. Je kunt SIP bellen beheren vanuit een eenvoudige interface. Met SIP kunt u die extra’s gebruiken, zoals voicemails, gespreksroutering en het toevoegen van telefoonlijnen. SIP bellen is een gebruiksvriendelijke manier om het communicatiesysteem voor uw bedrijf volledig onder controle te krijgen.
Welke bedrijven gebruiken SIP bellen?
Elk bedrijf kan SIP-bellen gebruiken. Veel bedrijven met bestaande on-premises kunnen deze naar de cloud verplaatsen. Sommige grotere bedrijven aarzelen misschien om over te stappen op SIP, vooral als ze duizenden werknemers in meerdere landen hebben. Er kunnen serviceonderbrekingen optreden wanneer ze overschakelen op de nieuwe service.
Met SIP-bellen kunt u samenwerken met berichten, conferentiegesprekken en videochats. Er is een directe verbinding met iedereen binnen en buiten het bedrijf, ongeacht hun locatie. U kunt het apparaat van uw voorkeur gebruiken om te bellen. Met SIP bellen kunt u ook alle communicatiekanalen van uw bedrijf integreren.
Het overstappen van je telefoondienst naar de cloud loont voor je bedrijf, of je nu hulp op bedrijfsniveau nodig hebt of communicatieopties voor een klein bedrijf.

Voordelen van SIP Bellen
Zoals je kunt zien, zijn er veel voordelen verbonden aan het gebruik van SIP bellen voor je bedrijf. Je kunt deze gesprekken ontvangen op één apparaat of op meerdere nummers. U kunt bijvoorbeeld SIP bellen gebruiken met werk- en privénummers. Bovendien kunnen deze gesprekken van elkaar worden gescheiden, zodat er geen vermenging van werk- en privégesprekken ontstaat.
Daarmee biedt SIP bellen je verhoogde prestaties en beschikbaarheid , zelfs op plaatsen met beperkte dekking. Tot slot ontvangt u high-definition gesprekken dankzij de breedband audiocodes en hoge bandbreedte.
Kies SIP Bellen voor uw bedrijf
Er zijn veel voordelen verbonden aan SIP-gesprekken, zoals een hogere gesprekskwaliteit en meer functies. SIP bellen kan een kosteneffectieve optie zijn voor bedrijven van elke grootte. Er is nog nooit een beter moment geweest om over te schakelen op SIP bellen.
Bent u op zoek naar een kosteneffectieve oplossing voor al uw zakelijke communicatiebehoeften? Op Momentumkunnen wij de communicatie binnen uw bedrijf moderniseren door SIP bellen te implementeren in uw huidige systeem.