PBX vs. VoIP: alles wat je moet weten

Deel op
10 minute read

Een goed telefoonsysteem is essentieel voor het runnen van je bedrijf. Maar wat is de juiste keuze voor jouw bedrijf als het gaat om PBX vs. VoIP als een kantoortelefoonsysteem?

Over het algemeen bieden beide opties alle functies die je wenst van een zakelijk telefoonsysteem. Er zijn echter significante verschillen in initiële kosten, onderhoudsbehoeften en technische kennis.

In deze post geven we je een volledige uitleg over PBX vs. VoIP, zodat je kunt beslissen welk systeem het beste zal werken voor jouw bedrijf.

Wat is het verschil tussen PBX- en VoIP-systemen?

Eerst moeten we echter de verschillen tussen PBX en VoIP bekijken, als dit nieuwe termen voor je zijn.

Wat is een telefooncentrale?

PBX-telefoonsysteem staat voor “private branch exchange” en is een telefoonsysteem dat alle interne telefoons met elkaar verbindt, je bedrijf in staat stelt om interne gesprekken te voeren en gemakkelijk gesprekken kan doorverbinden.

Een bedrijf kan meer telefoons dan telefoonlijnen hebben als het een PBX gebruikt. Dit type systeem maakt gebruik van verlenglijnen in plaats van fysieke kabels om gesprekken naar het bedrijfsnummer te sturen.

Wat is VoIP?

VoIP, of voice-over-internetprotocol. Dit is een technologie die een manier biedt om met mensen te praten via het internet. Je kunt ze misschien niet zien, maar je kunt ze wel horen en zij kunnen jou horen.

VoIP-telefoons zetten je stemgegevens in realtime om in audiobestanden en het systeem comprimeert deze bestanden in realtime en zet de stem om in gegevenspakketten. Deze pakketten worden vervolgens naar je VoIP-provider gestuurd, waar ze worden omgezet en gekoppeld aan de bedoelde telefoon.

Als dit handmatig zou gebeuren, zou het een tijdrovende procedure zijn, maar de informatie wordt overgedragen met de snelheid van het licht en er is geen verschil in snelheid tussen analoge en VoIP-gesprekken.

Het grote verschil tussen IP PBX en VoIP?

Oude PBX-systemen, zoals het openbare geschakelde telefoonnetwerk (PSTN), maakten gebruik van analoge centrales. Tegenwoordig gebruiken de meeste PBX-en digitale netwerkprotocollen (IP) voor interne communicatie, en IP PBX is een andere naam voor deze nieuwere systemen.

IP-PBX’en daarentegen zetten digitale signalen ter plaatse om en maken gebruik van lijnverbindingen die rechtstreeks verbonden zijn met het PSTN.

Bovendien is VoIP een methode om telefoongesprekken via het internet te voeren. De telefoon stuurt digitale gespreksinformatie via VoIP naar de VoIP-provider. Datacenters zetten de signalen vervolgens om in analoge signalen en leveren ze af aan het PSTN.

Heeft uw bedrijf een PBX voor VoIP-systeem nodig?

Een PBX systeem is niet nodig om te profiteren van VoIP, en de enige vereisten voor VoIP zijn een internetverbinding en een VoIP telefoon. Zonder on-site PBX-hardware kan je VoIP-provider je de meeste PBX-functies bieden.

Andere belangrijke verschillen die u moet weten

Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen. Als je deze belangrijke verschillen echter begrijpt, kun je het beste systeem voor jouw bedrijf kiezen.

Gesprekskwaliteit

VoIP werkt voornamelijk via een internetverbinding. Met VoIP heb je altijd consistente kwaliteit, maar dit is afhankelijk van je internetverbinding. Je kunt ook verwachten dat je het systeem overal kunt gebruiken waar je toegang hebt tot het internet.

Als een van je lijnen met PBX uitvalt, vallen al je telefoonlijnen uit. Dit betekent dat er niet echt enige vorm van redundantie is bij PBX-systemen.

Onderhoudsbehoeften

Zowel VoIP- als PBX-systemen vereisen onderhoud. VoIP heeft echter minder onderhoud nodig omdat updates niet zo vaak nodig zijn als bij PBX’en. VoIP maakt immers gebruik van internetconnectiviteit in plaats van PSTN-verbindingen, wat betekent dat je niet zo vaak software-upgrades hoeft uit te voeren als bij andere telefoonsystemen.

Investering vooraf

Een PBX op locatie installeren is een tijdrovend en duur proces. Onderbrekingsvrije voedingen, high-end routers, VoIP-gateways, software en andere benodigde apparatuur kunnen allemaal bij elkaar opgeteld worden. Het gaat vaak om duizenden dollars.

En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van de telefoons of headsets.

IP-telefoons zijn echter het belangrijkste onderdeel van de apparatuur die je moet aanschaffen als je VoIP gebruikt. U kunt ook USB-headsets gebruiken met computers om de initiële uitgaven nog meer te beperken.

Schaalbaarheid

De telecommunicatie-industrie is het punt voorbij waarop de PBX niet langer nodig is. Dit type systeem vereist nog steeds veel kapitaal vooraf, en bovendien kost het veel tijd om het te installeren en te configureren.

Ter vergelijking: met VoIP kun je snel schalen. Door meer VoIP-telefoons te bestellen, gebruikers aan je plan toe te voegen, kun je je telefoonsysteem eenvoudig en snel opschalen. Met PBX is het niet zo eenvoudig, en moet je extra telefoonlijnen toevoegen en nieuwe hardware installeren voor nieuwe kantoren.

Bovendien zijn IP-PBX “en ook veel flexibeler in termen van schaalbaarheid omdat ze geen fysieke bekabeling nodig hebben zoals PBX” en. Bedrijven die extra lijnen of hardware willen toevoegen, hebben geen volledig nieuw systeem nodig.

Technologie die voldoet aan standaarden

Zonder rekening te houden met industriële normen, worden er veel op maat gemaakte PBX-dashboards gemaakt. Het is alleen ontworpen om te functioneren met een specifiek type netwerkhardware en telefoons. Terwijl VoIP standaarden en codes heeft waardoor bedrijven de nieuwste technologie en hardware kunnen gebruiken.

Internationale gesprekken

Telefoonmaatschappijen brengen buitensporig hoge kosten in rekening voor internationale gesprekken. Als je een vaste telefooncentrale hebt, moet je de normale tarieven van de telefoonmaatschappij betalen. De kosten voor VoIP-gesprekken zijn over het algemeen echter aanzienlijk lager. De tarieven van veel providers beginnen bij $0,01 per minuut en kunnen oplopen tot $1 per minuut (met bepaalde beperkingen).

Team Mobiliteit

Teams kunnen eenvoudig gesprekken afhandelen vanaf je computer of mobiele telefoon met VoIP. Klantenservice- en verkooppersoneel kan telefoontjes aannemen buiten kantoor, en ze kunnen thuis werken als ze ziek zijn en noodoproepen onderweg aannemen.

De telefoons in on-premise PBX-systemen maken verbinding met een intern datanetwerk. Je kunt geen telefoon of gadget buiten de werkplek gebruiken. Daardoor is VoIP ook een aanwinst voor de werving van personeel, omdat 92 procent van de millennials waarde hecht aan flexibiliteit bij het zoeken naar werk.

Beveiliging

Veel grote bedrijven hebben een miljoenenbudget voor beveiliging. Ze hebben echter technici die onze netwerken 24 uur per dag, zeven dagen per week in de gaten houden en we voeren regelmatig penetratietests uit. Externe gesprekken worden rechtstreeks naar het openbare telefoonnetwerk geleid via de PBX op locatie. Bovendien hoeven we ons geen zorgen te maken over hackers omdat het systeem niet verbonden is met het internet.

Binnenlandse gesprekken

De meeste VoIP-providers behandelen alle lokale gesprekken hetzelfde en maken geen onderscheid tussen lokale en interlokale gesprekken. Bedrijven met een vaste telefooncentrale kunnen worden belast voor interlokaal of minutengebruik, afhankelijk van hun abonnement. Binnenlandse gesprekken kunnen aanzienlijk betaalbaarder worden wanneer je overstapt van een vaste lijn naar een VoIP-service.

Ben je klaar om je telefoonsysteem naar het moderne tijdperk te brengen? Bel Momentum vandaag nog.

Noodoproep

VoIP- en PBX-nummers zijn niet hetzelfde als gewone telefoonnummers en ze hebben geen duidelijke, verbonden locatie. 911-oproepen zijn gratis bij VoIP-abonnementen, maar er is wel een internetverbinding voor nodig.

Gebruikers weten misschien niet dat ze via een externe lijn 911 moeten bellen, omdat PBX’en zich binnen het oproepnetwerk bevinden. Gebruikers kunnen ook onbedoeld 911 bellen als ze een buitenlands gesprek proberen te bereiken.

Het feit dat geen van beide keuzes ideaal is voor noodoproepen onderstreept alleen maar de populariteit van mobiele telefoons.

Technologie die voldoet aan standaarden

Op maat gemaakte PBX-dashboards worden vaak gemaakt zonder rekening te houden met industriestandaarden. Het kan zijn dat het alleen werkt met een specifiek type netwerkhardware en telefoons. Door VoIP-compliance te handhaven en huidige en ondersteunde codes te gebruiken, kun je gebruik maken van geavanceerde routers, telefoons, koptelefoons en andere apparatuur.

Uitval

Analoge telefoonlijnen zijn niet verbonden met het elektriciteitsnet. Aan de andere kant maken interne servers en gateways PBX-installaties afhankelijk van elektriciteit. Omdat VoIP verbinding maakt met het PSTN via het internet en modems elektriciteit nodig hebben om te werken, zullen beide uitgeschakeld worden als de stroom uitvalt.

Geavanceerde voicemailfuncties

Zowel PBX- als VoIP-systemen bieden geavanceerde functies zoals voicemail naar tekst en voicemail naar e-mail. Hoewel deze functies standaard worden geleverd bij VoIP-systemen, moet je misschien investeren in meer apparatuur om gebruik te kunnen maken van deze functies op een PBX-netwerk.

Multimedia Communicatie

Een analoge PBX kan per definitie alleen spraakgesprekken afhandelen. Je kan instant messages en conference calls gebruiken met zowel IP PBX als VoIP. Het verschil is dat je dit met VoIP over kantoren en staatsgrenzen heen kunt doen.

Opties voor serviceproviders

Met de populariteit van VoIP en gehoste PBX zijn er veel minder on-premise PBX-bedrijven beschikbaar. Als je geen lokale PBX-provider hebt, zul je voor de installatie gebruik moeten maken van onbewezen aannemers of je eigen personeel.

Internetgebruik

Traditionele PBX-trunks maken gebruik van PRI, een aanzienlijk oudere technologie. Deze bevindt zich meestal op een apart netwerk van uw LAN en vergt onderhoudstijd en -kosten.

Aan de andere kant kunnen computer-naar-computer (VoIP) gesprekken worden verbonden met behulp van je huidige netwerkinfrastructuur (Ethernet). VoIP-communicatie vereist slechts een kleine hoeveelheid bandbreedte.

Telefoonopties

Een gewone PBX kan alleen overweg met propriëtaire telefoons omdat er een propriëtaire telefoon voor nodig is. Omdat alternatieve oplossingen populairder zijn geworden, zijn er vaak compatibiliteitsproblemen.

Aan de andere kant hebben VoIP-systemen veel meer alternatieven. IP-telefoons of gewone bureautelefoons kunnen worden gebruikt met een adapter. Bureaus kunnen zelfs hun eigen mobiele toestellen of software op hun computer gebruiken om toegang te krijgen tot het systeem.

Upgrades

Een PBX-systeem vervangen zou eenvoudig moeten zijn; het kan echter lastig zijn om dezelfde redenen als schaalvergroting, aanpassing en upgrading. Op zijn minst heb je nieuwe hardware nodig en iemand die weet hoe een PBX werkt. Afhankelijk van je doelstelling heb je misschien een groep ontwikkelaars nodig.

U kunt serverruimtes en kasten gebruiken voor extra projecten als u overschakelt van een PBX naar VoIP, waardoor uw IT-personeel zich kan richten op productievere onderdelen van het bedrijf.

Aanpassingsopties

Je kan een SIP PBX installatie aanpassen, maar dat is een tijdrovend proces dat meestal de aankoop van nieuwe apparatuur en technische hulp vereist. Met VoIP kun je vaak je plan aanpassen om de functies te krijgen die je wilt, zonder dat je extra hardware hoeft aan te schaffen.

Compatibiliteit mobiele telefoons

Een traditionele PBX kan niet gebruikt worden met een smartphone. Er zijn weinig compatibele apps en veel oplossingen verbieden uitdrukkelijk het gebruik van mobiele telefoons met IP PBX. Met VoIP is de smartphone gewoon een andere keuze voor je agenten.

Deze apps voor bedrijfstelefoondiensten zijn beschikbaar voor iPhone- en Android-toestellen. Door hun zakelijke nummer te gebruiken, kunnen je werknemers de telefoon beantwoorden, zelfs als ze niet op kantoor zijn.

Andere accessoires

Geavanceerde VoIP-headsets kunnen een enorme hulp zijn voor actieve verkoop- en supportmedewerkers die afhankelijk zijn van CRM-gegevens. Je kunt ze eenvoudig verbinden met blu-tooth technologie en andere handige apparaten.

Grootte van team

Traditionele PBX-oplossingen werken meestal beter in grote kantoorgebouwen met honderden werknemers.

IP PBX-installaties zijn echter geschikt voor middelgrote bedrijven en ondernemingen. Een voorbehoud is dat ze voldoende IT-personeel en een redelijk technologiebudget nodig hebben om een PBX-systeem te implementeren en te onderhouden.

Echter, VoIP-systemen zijn anders. Je PBX service is geschikt voor alle bedrijfsgroottes en kan gemakkelijk grote aantallen werknemers aan.

Betrokkenheid IT-team

Of je nu op zoek bent naar een gehoste PBX of een PBX op locatie, je IT-medewerkers zullen altijd druk zijn, wat het ook is. Omdat je eigenaar en beheerder bent van het systeem, is het up-to-date houden en bewaken ervan jouw verantwoordelijkheid.

Gerelateerd: eBook: Van Microsoft Teams je telefoonsysteem maken

Als een van de functies niet meer werkt, moeten uw medewerkers het probleem oplossen en repareren. Met VoIP zorgt de provider voor alle complexe techniek.

Met of zonder technisch team, Momentum is een uitstekende keuze voor het stroomlijnen van zakelijke communicatie. Boek vandaag nog een vergadering.

Recente berichten

Book a Call

Accelerate your business to success with Momentum

Of u nu op zoek bent naar netwerkconnectiviteit, verbeterde communicatie of Microsoft Teams wilt ontsluiten, u bent op de juiste plek – bel ons en wij laten u zien hoe momentum u in staat kan stellen te bloeien.
Momentum
Deze site is geregistreerd op wpml.org als een ontwikkelsite. Schakel over naar een productiesite met de sleutel op remove this banner.