5 tips voor een soepele port-ervaring

Deel op
5 minute read

Hoe kunnen we zorgen voor een soepele haven? Dat is de vraag die ons vaak wordt gesteld, en daar is een goede reden voor.

Porten kan moeilijk lijken als je niet bekend bent met het proces. Maar met de juiste informatie en aanpak kan het vrij eenvoudig zijn.

We vroegen onze poortspecialisten om vijf eenvoudige tips om een soepele poort te garanderen, ofhet nu naar Momentum is of niet.

1. Ken de acroniemen

Acroniemen en telecommunicatietechnologie gaan hand in hand. Ongeacht je provider zijn er specifieke termen waarmee je vertrouwd moet raken.

Hier zijn een paar voorbeelden van de populairdere acroniemen die je tegenkomt:

  • Firm Order Commit Date (FOC): De datum waarop de huidige of verliezende carrier je toestaat de telefoonnummers te nemen.
  • Factuur Telefoonnummer (BTN): Het 10-cijferige telefoonnummer waarvoor u een factuur ontvangt.
  • Klant Service Request/Record (CSR): Een verzoek van een bevoegde vertegenwoordiger van een klant waarmee een serviceactie wordt gestart die is bevestigd als een normaal onderdeel van de serviceverlening.
  • Portabiliteit van lokale nummers (LNP): Hiermee wordt bevestigd dat je nieuwe provider het gebied dekt waarin je oude provider zich bevindt.
  • Local Service Request (LSR): De order die de winnende carrier indient bij de verliezende carrier.
  • Autorisatiebrief (LOA): Een overeenkomst die de nieuwe vervoerder je laat ondertekenen.
  • Informatie bellernaam (CNAM): Als je telefoonnummers op een nieuw netwerk hebt gezet en een klant belt, is de CNAM wat de naam van de beller zegt. Caller ID is het telefoonnummer, terwijl CNAM de naam is die bij dat nummer hoort.
  • Telefoonboekvermelding: Dit zijn de nummers die zijn opgenomen in het telefoonboek.

Het is belangrijk om de acroniemen te kennen die verband houden met de havenovergang, zodat je een idee hebt van wat er achter de schermen gebeurt. Je winnende vervoerder moet deze details met je doornemen en je helpen ze te begrijpen, maar het is altijd een goed idee om ze voor te zijn.

2. Ken uw juiste accountgegevens

Het is uiterst belangrijk dat je je accountgegevens kent. Nauwkeurige informatie is het uitgangspunt voor een naadloze overdracht.

Alle kritieke informatie zoals je adres, bedrijfsnaam en andere soortgelijke gegevens moeten correct zijn. Als ze verkeerd gespeld of onjuist zijn, wordt je port geweigerd.

Hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden:

  • Autoriseer de persoon die de poort uitvoert. Een bevoegde partij is de persoon die verantwoordelijk is voor het aanbrengen van wijzigingen aan de account bij de verliezende provider. Ze moeten er ook voor zorgen dat ze het juiste Billing Telephone Number (BTN) hebben dat aan de account is gekoppeld en de juiste telefoonnummers voor diezelfde account.
  • Zorg ervoor dat accountwachtwoorden bekend zijn of verwijderd worden (waar mogelijk). Medewerkers van de klantenservice zullen naar wachtwoorden vragen die aan een account zijn gekoppeld. Je bevoegde persoon moet deze onthouden, anders wordt de poort geweigerd en kan de account worden geblokkeerd.
  • Controleer of er geen Primary Interexchange Carrier (PIC)-bevriezingen zijn. Deze worden gebruikt voor het wijzigen van interlokale carriers of LNP (Local Number Portability) bevriezingen op uw account.

De grootste les is dat je goed voorbereid moet zijn en vragen moet kunnen beantwoorden over specifieke accountgegevens.

3. Bepaal uw ideale overbrengingsdatum

De datum die we opvragen is meestal de datum van de Firm Order Commitment (FOC). Zorg ervoor dat de datum die je aanvraagt de datum is waarop je de telefoonnummers wilt hebben.

Het is belangrijk om dit nauwkeurig vast te leggen om extra kosten en tijdverlies te voorkomen, omdat je dan helemaal opnieuw moet beginnen. Wijk niet af van je vastgestelde datum.

4. Controleer of er geen lopende orders aan uw account zijn gekoppeld

Stel je dit eens voor: Een klant meldt zich bij u aan voor een nieuwe service. Ze bellen hun oude provider om op te zeggen en bestellen de verbinding te verbreken.

Door de verbinding te verbreken, wordt hun lopende rekening geblokkeerd.

Er zijn verschillende soorten bestellingen, waaronder:

  • Wijzigingsopdrachten
  • Bestellingen opnemen
  • Afsluiten van orders
  • Overdrachtsopdrachten

Er kunnen geen lopende bestellingen worden ingediend met hetzelfde BTN-nummer (Billing Telephone Number) en accountnummer. Als dit gebeurt en uw netwerk probeert een nieuw telefoonnummer over te dragen, wordt die overdracht geweigerd, waardoor uw datum wordt vervangen en u uw vorige, in behandeling zijnde bestelling moet annuleren.

Neem de tijd om te controleren of er geen lopende orders aan je account zijn gekoppeld.

5. Begrijpen hoe de haven zal worden overgedragen

Als je begrijpt hoe het portageproces werkt, zorg je voor een naadloze overgang volgens je vastgestelde tijdschema’s.

Kies of je poort automatisch of handmatig overgaat. Bij Momentum doen we automatische porteringen. Als nummers bijvoorbeeld op vrijdagochtend om 8.00 uur worden geporteerd, zijn je nummers waarschijnlijk om 8.02 uur volledig geporteerd. Het is verstandig om dit in de gaten te houden om het succes van je portering te bevestigen.

Porting-ondersteuning nodig? Momentum kan helpen

Je begrijpt nu wat er nodig is voor een snelle en eenvoudige overstap naar een nieuwe provider, welk netwerk je ook kiest.

Momentum is gespecialiseerd in cloudcommunicatie, SIP-trunking en traditionele telefonieoplossingen en biedt betrouwbare diensten en ondersteuning bij elke stap van het proces.

Zoek je hulp bij je volgende port? Neem vandaag nog contact op met een van onze portspecialisten om aan de slag te gaan.

Recente berichten

Book a Call

Accelerate your business to success with Momentum

Of u nu op zoek bent naar netwerkconnectiviteit, verbeterde communicatie of Microsoft Teams wilt ontsluiten, u bent op de juiste plek – bel ons en wij laten u zien hoe momentum u in staat kan stellen te bloeien.
Momentum
Deze site is geregistreerd op wpml.org als een ontwikkelsite. Schakel over naar een productiesite met de sleutel op remove this banner.